نمایندگی پارسا سرویس

جنرال الکتریک – آاگ – مابه

021-۵۴۴۱۲۱۰۰

8 صبح الی 19

Untitled-1
زمان مطالعه: 10 دقیقه

چگونه یخ زدایی کنیم

روش‌های معمول یخ‌زدایی

همان‌طور که توصیه می‌شود برای حفظ کیفیت و خواص مواد غذایی باید انجماد آن درست و اصولی باشد، دیفراست و یخ‌زدایی نیز باید درست انجام شود تا ماده غذایی کیفیت خود را از دست ندهد. چه بسا تمام مراحل آماده‌سازی، بسته‌بندی و فریز کردن درست انجام شده باشد، اما با دیفراست اشتباه، یک ماده غذایی بی‌کیفیت داشته باشیم. به همین دلیل در ادامه روش‌های صحیح یخ‌ زدایی را برای شما شرح خواهیم‌داد. روش‌های زیر مطمئن‌ترین روش‌ها برای رفع انجام مواد غذایی هستند.

۱.یخ‌زدایی با استفاده از یخچال

این روش که به عنوان بهترین روش یخ‌زدایی شناخته می‌شود، بدین شکل است که ماده غذایی منجمد را از شب قبل در ظرفی مناسب در یخچال قرار داده تا یخ‌زدایی به صورت تدریجی انجام شود. مدت زمان رفع انجماد  در این روش به حجم ماده غذایی بستگی دارد. یکی از مهم‌‎ترین ویژگی‌های این روش این است که چون یخ‌زدایی به صورت تدریجی انجام می‌شود، ماده غذایی کیفیت خود را حفظ کرده است.

۲.یخ‌زدایی با استفاده از آب سرد

این روش یکی از سریع‌ترین روش‌های یخ‌زدایی مواد غذایی محسوب می‌شود که اگر درست انجام شود، کیفیت مواد غذایی نیز حفظ خواهد شد. در این روش باید ماده غذایی منجمد را درون پلاستیک قرارداده و آن را درون آب سرد بگذارید. اما نکاتی که در این روش حتما باید به آن توجه کنید، یکی در مورد نفوذ ناپذیری پلاستیک است که حتما باید به نحوی باشد که نه ماده غذایی به بیرون و داخل آب نشت کند و نه آب وارد پلاستیک شود، چون در این صورت ممکن است میکروب وارد مواد غذایی شده و آن‌ها را آلوده کند. از طرفی به هیچ وجه دمای آب نباید بالا باشد زیرا باعث افت کیفیت شدید ماده غذایی خواهد شد.

۳.یخ‌زدایی با استفاده از ماکروویو

یخ‌زدایی با ماکروویو نیز یکی دیگر از روش‌های دیفراست مواد غذایی منجمد است. نکاتی که در این روش حتما باید به آن توجه داشت، استفاده از درجه مناسب برای اینکار است، زیرا ممکن است در صورت مناسب نبودن درجه ماده غذایی به حالت نیم‌پز دربیاید. از طرفی بهتر است ماده‌ای که به وسیله ماکروویو دیفراست می‌شود، بلافاصله پخت و مصرف شود. چون در ماکروویو به دلیل اینکه همه‌ی قسمت‌های مواد غذایی به صورت یکسان تحت تاثیر امواج ماکروویو نیستند، ممکن است برخی قسمت‌ها نیم‌پز شوند درحالی که برخی قسمت‌ها هنوز منجمد است. که همین امر موجب فساد ماده غذایی خواهد شد.

روش‌های اشتباه یخ‌زدایی مواد غذایی

خیلی از افراد از روش‌های مختلفی برای یخ‌زدایی مواد غذایی استفاده می‌کنند، روش‌هایی که ممکن است اصلا اصولی و استاندارد نبوده و علاوه بر اینکه ماده غذایی کیفیت خود را از دست می‌دهد، باعث به خطر افتادن سلامتی نیز می‌شود. به همین دلیل در ادامه به طور مختصر روش‌های غیر اصولی و غیر استاندارد یخ‌زدایی برای شما بیان شده تا شما از این روش‌ها برای رفع انجماد مواد غذایی استفاده نکنید.

۱.قرار دادن مواد منجمد درون آب داغ

خیلی از افراد به دلیل کمبود وقت برای رفع انجماد مواد غذایی از این روش استفاده می‌کنند. فرقی نمی‌کند که مواد غذایی را درون ظرف آب گرم قرارداده یا حتی برای چند ثانیه زیر شیرآب گرم بگیرید در هر صورت در این روش علاوه بر اینکه به دلیل تغییر ناگهانی دما به بافت ماده غذایی آسیب وارده شده و کیفیت خود را ازدست می‌دهد، همچنین موجب رشد و تکثیر باکتری‌های موجود شده و سلامت آن ماده نیز به خطر می‌افتد. به همین دلیل استفاده از این روش را برای هیچ ماده غذایی توصیه نمی‌کنیم.

۲.قراردادن ماده غذایی یخ‌زده در محیط آشپزخانه

یکی دیگر از روش‌های یخ‌زدایی که اکثر خانوم‌ها از آن استفاده می‌کنند، قرار دادن ماده غذایی در محیط آشپزخانه و هوای آزاد برای رفع انجماد آن است. برخلاف باور اکثر افراد که فکر می‌کنند چون این روش یک روش تدریجی است بنابراین صحیح است، باید بگوییم کاملا اشتباه است. زیرا باکتری‌ها در دمای عادی محیط بهتر و بیشتر رشد کرده و زمانی یخ ماده غذایی در حال آب شدن است، این باکتری‌ها جذب ماده غذایی شده و سلامت آن به خطر می‌افتد.

استفاده از ماکروویو برای یخ‌زدایی

همان‌طور که قبلا گفتیم استفاده ماکروویو یکی از روش‌های یخ‌زدایی مواد غذایی است که به دلیل سرعت بالایی که دارد خیلی از افراد از آن استفاده می‌کنند.نکاتی که هنگام استفاده از این دستگاه بهتر رعایت کنید تا کیفیت مواد غذایی حفظ شود شامل این موارد است:

۱-بهتر است از ماکروویو برای یخ‌زدایی مرغ و گوشت و غذاهای نیمه آماده استفاده شود. زیرا یخ‌زدایی سبزیجات با این دستگاه کیفیت آن را به شدت کاهش می‌دهد.

۲-‌حتما بلافاصله بعد از یخ‌زدایی مرغ و گوشت به وسیله ماکروویو آن را طبخ کنید.

۳- برای دیفراست ماده غذایی به وسیله ماکروویو آن را از بسته بندی خارج کرد و در ظرفی قرارداده و درون دستگاه بگذارید. بهتر است حتما ماده غذایی در وسط ظرف قرار بگیرد تا دما و اشعه ماکروویو به طور یکنواخت به ماده غذایی برسد و به طور صحیح یخ‌زدایی شود.

۴-اگر دستگاه شما دکمه دیفراست را دارد از آن استفاده کنیدو وزن ماده غذایی را وارد کنید. در غیر این‌صورت بهتر است از کم‌ترین میزان توان دستگاه برای یخ‌زدایی استفاده کنید.

۵-پیشنهاد می‌کنیم هنگام کار ماکروویو چند دقیقه یکبار دستگاه را متوقف کرده و روند یخ‌زدایی را چک کنید و در صورتی که هنوز ماده غذایی نیاز به یخ‌زدایی داشت کار را ادامه دهید.

یخ زدایی مرغ یخ زده

برای یخ زدایی مرغ می‌توانید آن را داخل یک کیسه فریزر بگذارید و درب آن را ببندید. سپس کیسه را داخل یک ظرف آب سرد قرار دهید. حواستان باشد کیسه به‌طور کامل زیر آب برود. هر ۳۰ دقیقه یک‌بار آب را تعویض کنید. به یاد داشته باشید که نباید از آب گرم استفاده کنید و حتماً باید آب سرد باشد.

یخ زدایی گوشت چرخ کرده

یخ زدایی گوشت چرخ کرده زده

برای یخ زدایی گوشت چرخ کرده می‌توانید ۲ ساعت پیش از استفاده، گوشت را از فریزر خارج کرده و در هوای اتاق قرار دهید. گوشت چرخ کرده ظرف مدت ۲ ساعت در دمای اتاق، یخ زدایی خواهد شد؛ اما اگر عجله دارید و زمان زیادی ندارید، می‌توانید گوشت چرخ کرده را داخل یک کیسه فریزر قرار داده و درب آن را محکم ببندید. سپس کیسه گوشت چرخ کرده را داخل یک ظرف پر از آب سرد قرار دهید. آب ظرف را هر ۳۰ دقیقه یک‌بار تعویض کنید. یخ گوشت چرخ کرده پس از مدت ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت آب خواهد شد.

شیرینی
بهترین راه برای یخ زدایی شیرینی ها این است که آنها را نیم ساعت تا ۴۵دقیقه پیش از مصرف،از فریزر خارج کنید و در دمای محیط آشپزخانه قرار دهید. یخ زدایی شیرینی ها با مایکروفر نه تنها باعث شل شدنشان می شود بلکه طعم آنها را هم خراب می کند.اگر شما هم از آن خانم هایی هستید که دوست دارید با بهترین روش های یخ زدایی انواع خوراکی ها آشنا شوید،بد نیست نگاهی به توصیه های زیر بیندازید.

چگونه یخ گوشت را سریع آب کنیم

گوشت هم یکی از مواردی است که باید پیش از پخت در دستور کار یخ زدایی مواد غذایی قرار گیرد. بهترین روش برای یخ زدایی گوشت این است که آن را از ۲۴ ساعت قبل از فریزر خارج کرده و داخل یخچال قرار دهید؛ اما اگر زمان کافی ندارید و می‌خواهید سریعاً یخ گوشت را آب کنید، روش دیگری هم وجود دارد. شما می‌توانید گوشت یخ زده را داخل کیسه فریزر قرار داده و درب آن را به‌خوبی ببندید. سپس کیسه را داخل ظرف پر از آب سرد قرار دهید و صبر کنید تا یخ آن آب شود. سعی کنید هر ۳۰ دقیقه یک‌بار آب ظرف را تعویض کنید.

یخ زدایی گوشت یخ زده

همچنین می‌توانید کیسه گوشت را داخل مایکروفر هم قرار دهید تا یخ آن آب شود که این روش برای یخ زدایی مواد غذایی خیلی پیشنهاد نمی‌شود، زیرا باعث سفت‌شدن گوشت خواهد شد.

  • اگر قصد نگهداری طولانی مدت گوشت را دارید،باید بلافاصله و با حداکثر سرما آن را منجمد کنید تا کیفیت و ارزش آن در بالاترین سطح باقی بماند.
  • اگر روی بسته بندی گوشت،سوراخ یا پارگی وجود داشته باشد،ممکن است آب سطحی آن به سرعت بخار شو د لکه های سفیدی که سوختگی انجماد دارد،روی سطح بافتش دیده شود.\
  • اگر لکه های سیاه،پیش از انجمادگوشت روی آن نباشد و پس از فریزر کردن به وجود بیایند،احتمال آلودگی قارچی در آن قسمت گوشت دور از انتظار نیست.
  • بهتر است به علت خرد شدن بافت گوشت چرخ کرده،آزاد شدن آنزیم ها و انجام چند فرایند و دستکاری در این گوشت،آن را داخل فریزر نگهداری نکنید.
  • یخ زدایی گوشت باید خیلی آهسته و تدریجی انجام شود تا قطره های آب،سوزنی از درون آن خارج شود و مواد مغدی اش به صورت خونابه هدر نرود.
  • اگر ۲۴ ساعت پیش از مصرف،گوشت قرمز را از داخل فریزر خارج کنید و آن را در طبقه های پایینی یخچال بگذارید، می توانید از باز شدن مناسب یخ آن مطمئن شوید.
  • اگر وقت کافی برای یخ زدایی گوشت ندارید،می توانید با قرار دادن مستقیم آن درون قابلمه،از هدر رفتن مواد مغذی اش به صورت خونابه پیشگیری کنید.
  • گوشت مرغ را ۱۲ساعت و ماهی و میگو را ۸ ساعت پیش از مصرف از فریزر خارج کنید و برای یخ زدایی در طبقات پایین یخچال بگذارید.
  • استفاده از مایکروفر،یکی از راههای ساده برای یخ زدایی انواع گوشت ها است.
  • قرار دادن انواع گوشت در آب،راه مناسبی برای باز کردن یخ آنها نیست و باعث از بین رفتن مواد مغذیشان می شود.

یخ زدایی مرغ یخ زده

یخ زدایی مرغ یخ زده

برای یخ زدایی مرغ می‌توانید آن را داخل یک کیسه فریزر بگذارید و درب آن را ببندید. سپس کیسه را داخل یک ظرف آب سرد قرار دهید. حواستان باشد کیسه به‌طور کامل زیر آب برود. هر ۳۰ دقیقه یک‌بار آب را تعویض کنید. به یاد داشته باشید که نباید از آب گرم استفاده کنید و حتماً باید آب سرد باشد.

گرم کردن فلافل یخ زده

فلافل را حتماً پیش از پختن، یخ زدایی کنید. همان‌طور که گفتیم، یخ زدایی مواد غذایی پیش از پختن آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و موارد غذایی آماده منجمد هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای یخ زدایی فلافل کافی است آن را ۳ ساعت پیش از پخت از فریزر خارج کرده و در دمای اتاق قرار دهید.

سرخ كردن سبزي قورمه یخ زده

سبزی قورمه را می‌توانید در همان حالت یخ زده، بپزید و سرخ کنید. این کار باعث حفظ کیفیت سبزیجات می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید سبزی قورمه را یخ زدایی کنید، کافی است آن را ۲ ساعت پیش از مصرف، از فریزر خارج کنید. یادتان باشد که به هیچ عنوان نباید سبزی قورمه را داخل آب بیندازید تا یخ آن آب شود. این کار باعث می‌شود طعم طبیعی سبزی از بین برود و کیفیت آن پایین بیاید.

  1. ساده ترین راه برای باز کردن یخ سبزی قرمه،آش،پلو،کرفس یا کوکو این است که آنها راه فقط۲ساعت پیش از مصرف از فریزر خارج کنید.
  2. قرار دادن سبزیهای یخزده به مدت۲تا۳دقیقه درون مایکروفر هم میتواند تا حد زیادی یخ آنها را از بین ببرد.
  3. یک راه بسیار ساده برای باز شدن یخ سبزیهای خام یا پخته ای که نیاز به پختن و گرم کردن دارند،قرار دادن آنها داخل قابلمه بلافاصله پس از خارج کردن از فریزر است.
  4. برای پیشگیری از قهوه ای شدن قارچ در فریزر می توانید آن را با کمی آبلیمو مخلوط و سپس فریزر کنید.قارچ های یخ زده در صورت خارج شدن از فریزر در زمانی کمتر از نیم ساعت باز میشوند.
  5. بهتر است برای پیشگیری از تغییر رنگ یا طعم ذرت،نخود فرنگی و قارچ ،آنها را با دمای محیط و بدون استفاده از مایکروفر یخ زدایی کنید.
  6. به هیچ وجه از ظرف پر از آب برای باز کردن یخ سبزی ها استفاده نکنید.این کار باعث از دست رفتن طعم طبیعی آنها میشود.
  7. بهتر است برای پیشگیری از تغییر طعم و رنگ هویج،آن را پیش از فریزر کردن،کمی بخارپز کنید و یخ زدایی اش را هم در دمای محیط انجام دهید.

سبزی کوکو را خام فریز کنیم یا پخته؟

سبزی کوکو را خام فریز کنید، چرا که با سرخ‌کردن و پختن سبزی کوکو و فریز کردن آن، اسیدهای چرب موجود در آن اکسید خواهد شد و به ماده‌ای سرطان‌زا تبدیل می‌شود.

مدت نگهداری سبزی کوکو در فریزر

اگر می‌خواهید سبزیجات خام مانند سبزی کوکو را در یخچال فریزر قرار دهید، باید بدانید که این سبزیجات تنها ۶ الی ۸ ماه امکان نگه‌داری در فریزر را دارند. همچنین اگر سبزی کوکو را پخته باشید، ۲ تا ۳ ماه در فریزر سالم باقی می‌ماند.

یخ زدایی غذاهای آماده

  • اگر برنج پخته و آماده را داخل فریزر گذاشته اید می توانید با قرار دادن ظرفش در محیط آشپزخانه به مدت ۳ساعت یخ آن را باز کنید.
  • انواع برنج های ساده و مخلوط را می توان با قرار دادن ظرف آنها روی حرارت غیر مستقیم مانند بخار سماور یا کتری یا روی شعله پخش کن گاز،به راحتی یخ زدایی و گرم کرد.
  • خورشت های پخته و یخ زده با قرار گرفتن داخل مایکروفر یا روی حرارت مستقیم گاز به راحتی یخ زدایی میشوند.

یخ زدایی رب و گوجه

یخ زدایی گوجه و رب

  1. بهتر است رب را پیش از فریزر کردن از قوطی خارج و آن را در نایلون های کوچک به صورت نازک بسته بندی کنید.
  2. اگر بسته ای کوچک رب را برای ۱۰تا۲۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید ،یخشان به سادگی باز میشود.
  3. بهتر است گوجه فرنگی را به صورت درسته و پوست کنده داخل فریزر بگذارید.برای یخ زدایی هم کافی است که آن را از یک ساعت قبل از مصرف،از فریزر خارج کنید.
  4. انداختن گوجه های یخ زده داخل قابلمه خورشت یا ماهیتابه امل هم روشی سریع برای بازکردن یخ آن ها است.

در صورت کپک زدن رب و یا ایجاد مشکل هنگام فریز کردن؛ ممکن است که دمای یخچال شما به صورت مناسب تنظیم نشده باشد، همچنین امکان خرابی  آن نیز وجود دارد. شما به راحتی میتوانید با نمایندگی جنرال الکتریک، نمایندگی آاگ، نمایندگی وایت هاوس و نمایندگی مابه تماس بگیرید و با مراجعه تکنسین از طرف شرکت پارسا سرویس، مشکل ایجاد شده را در اسرع وقت رفع مینمایند.

طرز فريز كردن ذرت درسته

اگر می‌خواهید ذرت درسته را در فریزر قرار دهید، بهتر است بلال را با پوست در فریزر بگذارید. برای این کار هر بلال را در یک کیسه فریزر جداگانه بگذارید و سپس داخل فریزر قرار دهید. به یاد داشته باشید که ذرت‌ها در این روش فریز کردن، تنها ۱۰ روز سالم باقی می‌مانند؛ اما اگر بخواهید ذرت را برای مدت طولانی‌تری داخل فریزر نگه‌دارید، روش دیگری وجود دارد.

برای نگه‌داری طولانی مدت ذرت در فریزر باید بلال را دانه دانه کنید و سپس آن‌ها را داخل ظرف پر از آب جوش بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه ذرت‌ها بجوشند. سپس ذرت‌ها را خشک کنید و داخل کیسه فریزر بریزید. در این روش‌ می‌توانید ذرت‌ها را به مدت یک سال داخل فریزر نگه‌دارید؛ اما بهتر است پیش از ۱۰ ماه ذرت‌ها را مصرف کنید و نگذارید بیشتر از این، ذرت‌ها داخل فریزر باقی بمانند.

فریز کردن خشکبار

برای فریزر کردن خشکبارهایی مانند انواع آجیل و میو های خشک،باید آنها را درون نایلون ضخیم روشنی بریزید و پس از خارج کردن هوای داخل نایلون ،درش را محکم گره بزنید.سپس نایلون را درون ظروف پلاستیکی مخصوص فریزر بگذارید و پس از بستن در آن،داخل فریزر بگذارید.بهترین و مناسب ترین راه برای باز کردن یخ خشکبار،قرار دادن آنها به مدت ۲تا ۳ساعت در دمای محیط است. می‌توانید میو ه های خشک را به جای فریزر کردن،داخل کابینت آشپزخانه نگهداری کنید، چون مدت زمانی ماندگاری این خوراکی ها بالاست. در صورت امکان، آجیل های خام یا شور را با پوستشان فریزر کنید، این کار باعث از دست نرفتن کیفیت طعم آنها هنگام یخ زدایی می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم روش‌های یخ زدای مواد غذایی را برایتان بیان کنیم. در این مطلب با روش یخ زدای انواع مواد غذایی مختلف مانند گوشت چرخ کرده، سبزی کوکو، خشکبار و … آشنا شدید. حال می‌توانید مواد غذایی منجمد خود را به روش اصولی و صحیح یخ زدایی کنید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از اطلاعات ارائه‌شده، مواد غذایی منجمد خود را خیلی سریع و راحت یخ زدایی کنید.

سوالات رایج درباره یخ‌‌‌زدایی مواد غذایی

  • بهترین روش یخ‌زدایی مواد غذایی چیست؟

بهترین روش برای دیفراست و رفع انجماد مواد غذایی استفاده از یخچال است. به طوری که ماده‌ی غذایی منجمد را از شب قبل داخل یخچال گذاشته تا یخ‌زدایی به صورت تدریجی انجام شود.

  • قابلیت یخ‌زدایی در ماکروویو به چه معناست؟

در بسیاری از ماکروویوها برنامه یخ‌زدایی به صورت یک برنامه جداگانه قرار دارد به گونه‌ای که شما برای اینکار دکمه defrost را انتخاب کرده و وزن ماده را مشخص کرده و دکمه شروع را می‌زنید.

  • در ماکروویوهایی که دکمه یخ‌زدایی به صورت جداگانه وجود ندارد برای رفع انجماد باید از چه برنامه‌ای استفاده کرد؟

بهتر است برای اینکار شما پایین‌ترین میزان توان ماکروویو را که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ است را انتخاب کنید.

  • آیا می‌توان برای یخ‌زدایی همه مواد غذایی از ماکروویو استفاده کرد؟

توصیه می‌کنیم از ماکروویو برای رفع انجماد مرغ و گوشت استفاده کنید. زیرا استفاده از آن برای یخ‌زدایی سایر مواد غذایی مثل سبزیجات کیفیت آن را به شدت کاهش می‌دهد.

دیگر مقالات این دسته بندی