نمایندگی پارسا سرویس

جنرال الکتریک – آاگ – مابه

021-۵۴۴۱۲۱۰۰

8 صبح الی 19

Untitled-1
زمان مطالعه: 9 دقیقه

روش های صحیح فریزر کردن مواد غذایی | باورهای قدیمی را اصلاح کنید!

نکاتی درباره فریزر کردن گوشت قرمز، سفید و ماهی

بعد از خرید باید به دقت گوشت را تمیز کنیم. منظور از تمیز کردن جدا کردن چربی های گوشت قرمز ،جدا کردن پوست مرغ و درباره ماهی تمیز کردن شکم و کندن فلس های آن است. مرحله بعدی شست و شو است. برای شستن باید از آب نیم گرم و سرد استفاده کرد تا به بافت و کیفیت مواد گوشتی آسیب نرسد. مرحله بعدی تقسیم کردن است. بهتر است ماهی به صورت قطعه نشده و گوشت مرغ به اندازه ای که در زمان پختن غذا به آن نیاز داریم، قطعه شوند. مثلا گوشت‌های خورشتی باید به همان اندازه مورد نیاز قطعه شوند .بهتر است مرغ به شکل قطعه شده برای کباب و جوجه کباب یا قیمه شده تقسیم نشود. برای بسته بندی از کیسه های پلاستیکی ضخیم یا کیسه های ایجاد کننده خلا استفاده کنیم. کیسه های ایجاد کننده خلا کیسه هایی با در زیپی هستند که با بستن در آن ها هیچ هوایی داخل بسته نمی ماند. نبودن هوا باعث میشود تا کیفیت و ارزش غذایی ماده بهتر حفظ گردد. اگر در حین بسته بندی گوشت کیسه فریزر به هر دلیل آسیب دید لازم است آنرا عوض کنیم. کیسه فریزر نباید هیچ گونه منفذی داشته باشد. قطعه ها را در هر بسته به تعداد مورد نیاز برای هر بار مصرف بگذاریم چون مواد غذایی خارج شده از فریزر به هیچ وجه نباید دوباره به فریزر بازگردانده شوند. به هیچ وجه نباید بسته های گوشت قرمز مرغ یا ماهی را که از سوپر مارکت های می‌خریم به همان شکل فریزر کنیم این بسته ها مناسب فریزر کردن نیستند چون پوشش پلاستیکی روی آنها بسیار نازک است و این باعث میشود تا رطوبت طبیعی ماده غذایی از بین برود.از طرفی مواد غذایی داخل این بسته ها شسته شده و بهداشتی نیست و باعث آلوده شدن فریزر میشوند و آلودگی آن ها به مواد غذایی دیگر هم منتقل می‌شود.

چگونه گوشت قرمز را در فریزر نگهداری کنیم؟
با توجه به نوع یخچال فریزری که دارید مانند: یخچال جنرال الکتریک، یخچال فریزر مابه، یخچال فریزر AEG، یخچال فریزر وایت هاوس و یا هر یخچال فریزر دیگری در آشپزخانه خود دارید؛ تقریبا همگی شرایط نگهداری یکسانی برای فرآورده های پروتئینی دارد و عمده تفاوت آنها در مواردی مانند بررسی رطوبت و یا تکنولوژی های مختلف دیگری میباشند. همچنین خدمات تعمیرات این برند ها را میتوانید از شرکت پارسا سرویس؛ نمایندگی جنرال الکتریک، نمایندگی مابه، نمایندگی AEG و نمایندگی وایت هاوس درخواست کنید.

اولین مورد از روش صحیح فریز کردن مواد غذایی، بسته‌بندی و  فریز کردن مرغ است. بر اساس آخرین تحقیقات و گفته‌های متخصصان در این زمینه، در هنگام فریز کردن گوشت مرغ باید نکات ساده اما مهمی را رعایت کنید تا به سلامتی خودتان آسیب وارد نکنید. برخلاف تصور رایجی که در میان مردم به وجود آمده است، برخلاف گوشت ماهی و گوشت قرمز، گوشت مرغ را نمی‌توان به مدت طولانی و چند ماهه در یخچال فریزر نگهداری کرد.

با توجه به این نکته، می‌توان نتیجه گرفت که قرار دادن گوشت مرغ در قسمت‌های بالایی و خصوصاً طبقه اول یخچال فریزر کاملاً اشتباه است، چرا که طبقه اول و طبقات بالایی یخچال فریزر در پایین‌ترین دمای ممکن هستند و طوری طراحی شده‌اند که برای نگهداری مواد غذایی با ماندگاری بالاتر مورد استفاده قرار بگیرند. گوشت مرغ را تکه تکه کنید، آن را به اندازه مصرف در بسته‌بندی‌های جداگانه قرار دهید و سپس در طبقات پایینی یخچال فریزر قرار دهید تا منجمد شود.

آیا مرغ را قبل از فریز باید شست؟

سؤال مهمی که برای اکثر افراد پیش می‌آید این است که آیا مرغ را باید قبل از فریز کردن آن شست یا خیر؟ پاسخ این سؤال نیز برخلاف تصور رایج عموم مردم، منفی است. شستن مرغ قبل از فریز کردن اشتباه بزرگ و خطرناک دیگری است که بیشتر افراد آن را مرتکب می‌شوند.

همه ما به‌طور معمول و ناخودآگاه مرغ خریداری شده را شسته و خرد می‌کنیم، سپس آن را داخل یخچال فریزر قرار می‌دهیم. باید بدانید که متخصصان به هیچ عنوان شستن مرغ قبل از فریز کردن آن را تأیید نمی‌کنند. اگر مرغ را شسته‌اید، باید آن را طبخ کنید، چرا که فریز کردن مرغ شسته شده خطرناک است.

شستن مرغ باکتری‌های آن را از بین نمی‌برد، بلکه این باکتری‌ها را در سرتاسر مرغ پخش می‌کند و منجر به عفونی شدن مرغ می‌‌شود. شستشوی مرغ قبل از پخت‌وپز یا فریز کردن، باکتری «کمپیلوباکتر» را در سرتاسر مرغ پخش می‌کند. این باکتری سمی و خطرناک است و تنها راه ضدعفونی کردن آن، پختن آن است.

روش نگهداری جوجه کباب در فریزر؛ مدت زمان نگهداری جوجه کباب خام در فریزر

دومین مورد در روش صحیح فریز کردن مواد غذایی، روش صحیح نگهداری از جوجه کباب فریزشده است. در حالت کلی مدت زمانی که شما می‌توانید گوشت مرغ را در حالت فریزشده نگهداری کنید، ۲ الی ۳ ماه است. حال اگر گوشت مرغ را پخته فریز کنید، این مدت به ۴ الی ۶ ماه افزایش پیدا می‌کند. سؤالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید، روش صحیح نگهداری جوجه کباب یا همان مرغ طعم‌دار شده در فریزر است.

پاسخ دادن به این سؤال در گرو موادی است که مرغ را مزه‌دار کرده است. مواد مختلف خواص مختلفی دارند و برای مثال فریز کردن مرغی که با ماست و آبلیمو مزه دار شده است با فریز کردن مرغ مزه‌دار شده توسط سس مایونز متفاوت است. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر قصد فریز کردن جوجه کباب را دارید، برای مزه دار کردن آن از آبلیمو استفاده نکنید.

آبلیمو منجر به سفتی گوشت شده و در صورت یخ زدن، حالت نامطلوبی را برای گوشت ایجاد خواهد کرد. آبلیمو را می‌توانید در هنگام طبخ به گوشت اضافه کنید. پس از مزه‌دار کردن جوجه کباب، آن را به مقدار مصرف در کیسه‌های مختلف قرار داده و فریز کنید. استفاده از کیسه‌های زیپ‌دار و تخلیه کامل هوای درون کیسه اکیداً توصیه می‌شود. این روش برای افرادی که به‌طور مرتب مهمان داشته یا شاغل هستند، بسیار مناسب و معمول است.

روش بسته بندی گوشت خورشتی

سومین مورد در لیست روش صحیح فریز کردن مواد غذایی، روش بسته بندی گوشت خورشتی است. اگر قصد نگهداری گوشت در یخچال معمولی را دارید، بهتر است آن را به همان شکلی که خریداری کرده‌اید بسته‌بندی کنید، چرا که در این صورت می‌توانید گوشت قرمز را به مدت ۲ الی ۴ روز در یخچال خود حفظ کنید. اگر گوشت را شسته و خرد کنید، مدت زمان نگهداری آن در یخچال معمولی به ۲ روز کاهش می‌یابد.

اگر قصد فریز کردن گوشت قرمز را داشته باشید، باید گوشت را شسته و خرد کنید. برای این کار ابتدا گوشت را به قسمت‌های مساوی، تا حد امکان کوچک و با قطر کم برش دهید و سپس این قطعات را کاملاً بشویید. پس از شستشو باید آب گوشت را به‌صورت کامل بگیرید و موهای چسبیده به آن را جدا کنید. سپس به میزان مصرف، گوشت‌ها را در پلاستیک‌های زیپ‌دار قرار دهید، هوای آن را کاملاً خالی کنید و در قسمت‌های بالایی یخچال فریزر قرار دهید.

در دمای منفی ۱۲ درجه سانتی‌گراد، گوشت قرمز خورشتی به مدت ۶ ماه قابلیت نگهداری خواهد داشت. این مدت زمان در دمای منفی ۱۸ درجه، ۱۰ ماه است.

ماهی نشسته در فریزر

در ادامه بررسی روش صحیح فریز کردن مواد غذایی، به روش  صحیح فریز کردن ماهی می‌رسیم. مدت زمانی که می‌توانید ماهی را در یخچال فریزر خود نگهداری کنید، بستگی به این نکته دارد که آیا ماهی را به‌صورت یخ‌زده و منجمد خریداری کرده‌اید یا به‌صورت تازه. اگر ماهی منجمد خریداری کرده‌اید، می‌توانید ماهی را به مدت ۶ ماه در یخچال فریزر خود نگهداری کنید؛ اما اگر ماهی تازه خریده‌اید، پس از فریز کردن تنها به مدت ۲ ماه می‌توانید آن را نگهداری کنید. پس از ۲ ماه، ماهی نشسته و تازه فریزشده، شروع به فساد و سمی شدن می‌کند.

نگهداری ماهی در فریزر

برای نگهداری ماهی تازه بهتر است شکم و پوست آن را تمیز کنید، سپس آن را بشویید و خشک کنید. در انتها ماهی را پس از تکه تکه کردن، منجمد کنید. برای نگهداری ماهی بهتر است دمای فریزر شما منفی ۱۸ درجه باشد.

کباب آماده در فریزر

در انتهای لیست روش صحیح فریز کردن مواد غذایی، فریز کردن کباب آماده قرار دارد. روش نگهداری کباب آماده در یخچال به این صورت است که پس از تبدیل شکل گوشت به کباب، آن را در داخل پلاستیک قرار داده و فریز کنید. برای این کار با کمک دو نایلون فریزر گوشت را به قطر نیم سانت حالت دهید. سپس کباب‌ها را در یک سینی و با فاصله کم از هم بچینید. کباب‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند. سپس کباب‌ها را از سینی خارج کرده و در ظروف یک‌بار مصرف قرار داده و مجدد در داخل فریزر بگذارید. در هنگام استفاده، کباب‌ها را به همان حالت منجمد در روغن سرخ کنید.

چگونه سبزیجات را فریز کنیم؟

یکی از اصولی ترین و بهترین روش ها برای فریز کردن سبزیجات حالت بلانج یا نیمه پخته می‌باشد. دیگر سبزیجات برگ دار مانند کاهو، کلم و دیگر محصولات از این قبیل که حجم زیادی آب دارند به خوبی منجمد و فریز نمی‌شوند، از این رو بهتر است برای فریز کردن این دسته از سبزیجات از ظروف نگهدارنده پلاستیکی یا کیسه فریزر استفاده نمایید.

تغییرات شیمیایی هنگام عملیات انجماد

تغییرات شیمیایی که در مواد غذایی هنگام انجماد یا فریز کردن آنها صورت می‌گیرید باعث کند شدن فعالیت های آنزیم ها می‌شود. به این دلیل طعم و مزه مواد غذایی پس از انجماد آنها از بین می‌رود. یکی از بهترین روش ها برای انجماد خانگی قرار دادن مواد در معرض بخار آب و سپس فریز کردن آنها می‌باشد. این عمل باعث میشود مواد غذایی طعم اصلی خود را حفظ و پس از انجماد مزه خود را از دست ندهند.

تغییر بافت مواد خوراکی در زمان انجماد

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم مواد غذایی وقتی در معرض سرما فریزر قرار می‌گیرند آنزیم های خود را از دست می‌دهد، بافت مولکولی آنها آرام و گرما از بین می‌رود. سرما باعث توقف و تکثیر باکتری ها می‌شود. به همین دلیل است که طول عمر مواد غذایی منجمد بسیار بالاتر است.

خطر قرار دادن غذای گرم در فریزر

قرار دادن غذای داغ در فریزر به چند دلیل بسیار خطرناک می‌باشد. دلیل اول قرار دادن مواد غذایی داغ در یخچال یا فریزر طول عمر یخچال شما را پایین می‌آورد. زیرا گرمای مواد غذایی تنظیم دما یخچال را دچار اختلال و باعث فشار به موتور یخچال و باعث سوختگی آن می‌شود. دلیل دوم خطر آسیب پذیر دیگر مواد غذایی داخل یخچال است که به درستی بسته بندی نشده‌اند. هنگامی که غذا های دیگر در مجاورت این مواد غذایی قرار می‌گیرند دمای آنها نیز بالا رفته و باعث فعالیت میکروب ها در این مواد غذایی می‌شود.

سوختگی انجماد

تمامی مواد غذایی که دارای آب هستند مانند گوشت، مرغ و سبزیجات در صورت بیش از حد ماندن در فریزر به این مشکل دچار می‌شوند. پدیده سوختگی فریزر یا سوختگی انجماد در صورت از دست دادن آب مواد غذایی که مدت طولانی در فریزر مانده‌اند رخ می‌دهد. سوختگی انجماد بیشتر در گوشت ها به علت بالا بودن بافت آبی آنها پدید می‌آید.

بهترین روش ذوب کردن غذای منجمد شده

ذوب کردن مواد غذایی داخل فریزر یکی از مهم ترین کار ها می‌باشد، زیرا اگر این کار به درستی صورت نگیرد باعث به وجود آمدن باکتری های بیماری‌زا در مواد غذایی می‌شود. ذوب کردن مواد غذایی ۳ روش دارد که در ادامه آنها را برای شما آورده‌ایم.

۱.    ذوب کردن در یخچال

ذوب کردن یخ مواد غذایی داخل فریزر در یخچال یکی از بهترین راه ها و ایمن ترین آنها می‌باشد. شما می‌توانید ماده غذایی یخ زده را از شب قبل داخل یخچال گذاشته تا به مرور زمان یخ خود را از دست بدهد و برای استفاده آماده شود.

۲.     استفاده از آب سرد

استفاده از آب سرد روشی سریع تر به نصب یخچال می‌باشد. شما می‌توانید ماده غذایی را داخل یک پلاستیک محکم و سالم قرار داده و آن را درون آب سرد بگذارید. فقط به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که غذای منجمد مانند اسفنج عمل می‌کند از این رو باید هر چند دقیقه آن را چک و آب را تعویض کنید.

۳.    مایکروویو

استفاده از مایکروویو یکی از سریع ترین روش ها به نسبت دو روش دیگر است. اما باید به این نکته بسیار دقت داشته باشد، مواد غذایی که همان لحظه می‌خواهید آن را طبخ کنید درون مایکروویو قرار دهید چون ممکن است در مایکروویو قسمتی از ماده غذایی پخته شود.

چه خوراکی هایی را  نباید فریز کرد

نوشیدنی ها و میوه ها از جمله مواردی هستند که نباید آنها را داخل فریزر قرار دهید. نوشیدنی ها و مایعات به علت اینکه بعد از انجماد حجم آنها زیاد می‌شود ممکن است باعث شکستگی ظرف یا پارگی بطری شود و فریزر شما را کثیف یا خراب کند. میوه های به علت داشتن آب زیاد و مواد قندی بعد از ذوب انجماد به میوه هایی غیر مغذی و بی‌مزه تبدیل می‌شوند زیرا نقطه انجماد آنها بسیار پایین و سرمای فریزر اصلا مناسب آنها نیست.

بهترین ظروف برای فریز کردن مواد غذایی

بهترین ظروف برای فریز کردن مواد غذایی ظروف پلاستیک فشرده با جنس مرغوب، شیشه‌ای یا سرامیکی و فلزی می‌باشد. بهتر است برای غذا های ترش از ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای استفاده کنید، زیرا غذای ترش در ظرف فلزی به مرور زمان حالت فرسایشی ایجاد کرده و باعث خرابی ظرف می‌شود. به این نکته هم باید بسیار توجه داشته باشید که ظرف غذا باید درب دار باشد تا بوی دیگر مواد غذای را به خود نگیرد.

بهترین روش بسته بندی مرغ برای فریز کردن

همیشه این باور اشتباه بین مردم بوده که پس از شستن مرغ آن فریز می‌کنند، اما طبق آخرین تحقیقات این کار بسیار اشتباه است. بهترین روش برای فریز کردن مرغ این است که آن را شسته، به صورت تازه نیمه طبخ کرده و آن را در یک پلاستیک فریزر سالم قرار داده و در آخرین طبقه فریزر آن را فریز کنید تا اگر آب مرغ سرازیر شد به دیگر مواد غذایی آسیبی وارد نکند.

مدت زمان نگهداری مرغ مزه دار شده در یخچال

بهترین مدت زمان نگهداری مرغ مزه دار شده در یخچال به مدت ۱ یا ۲ روز می‌باشد. در صورتی که مرغ را به صورت پخته شده در یخچال قرار داده‌اید بین ۳ الی ۴ روز سالم باقی می‌ماند. اگر مدت نگه داری طولانی تر از این مدت زمانی شد بهتر است علائم سلامت مرغ مانند تغییرات در بو، رنگ و بافت آن را چک کرده و سپس ا آن استفاده کنید تا به سلامتی خود آسیبی وارد نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد روش صحیح فریز کردن مواد غذایی صحبت کردیم و از نزدیک با روش صحیح فریز کردن مواد غذایی اعم از گوشت سفید، گوشت قرمز، گوشت مرغ، جوجه کباب و گوشت منجمد و تازه آشنا شدیم. متوجه شدیم که روش صحیح فریز کردن مواد غذایی مختلف با یکدیگر متفاوت است. اگر قصد فریز کردن مواد مختلف را دارید، از نکات ذکرشده در این لیست برای روش صحیح فریز کردن مواد غذایی استفاده کنید.

دیگر مقالات این دسته بندی